Studentų tyrimų galimybės su LMT: SMF studentės Lelos patirtis

Studentų moksliniai tyrimai – tai puiki galimybė ne tik gilinti žinias, bet ir prisidėti prie realių mokslo projektų. Lietuvos mokslo taryba (LMT) kasmet kviečia studentus teikti paraiškas jų vykdomiems tyrimams finansuoti. Apie tai, kaip šia galimybe pasinaudojo Sveikatos psichologijos magistrantūros studentė Lela, kokių rezultatų pasiekė ir ką patartų kitiems studentams – šiame interviu.

Lela, pirmiausia – šiek tiek apie Tave. Kokios studijų programos studentė esi?
Sveikatos psichologijos magistro – dabar antrame kurse.

Lietuvos mokslo taryba (LMT) kasmet skelbia du kvietimus teikti paraiškas studentų mokslinėms veikloms finansuoti: studentų vasaros praktikoms ir studentų tyrimams semestro metu. Papasakok, kuriam šių konkursų esi teikusi paraišką.
Bakalauro studijų metu, taip pat ir pirmame bei antrame magistro studijų kurse, esu teikusi paraiškas dėl finansavimo studentų tyrimams semestro metu ir gavusi paramą. Šiuo metu kaip tik vykdau LMT remiamą tyrimą. Taip pat esu bandžiusi pretenduoti į finansavimą studentų vasaros praktikai, tačiau tuomet paraiška nebuvo patvirtinta – tikėtina, dėl pernelyg siauro numatytų veiklų pobūdžio.

Taigi, tris kartus esi gavusi LMT paramą savo moksliniams tyrimams semestro metu. Pakalbėkime apie juos. Kiek laiko LMT skiria šiems tyrimams įgyvendinti?
Iš viso skiriama septyni mėnesiai, jeigu neklystu, ir visą tą laikotarpį gauname stipendiją. Tyrimo įgyvendinimas prasideda, berods, spalio mėnesį, o dabar kaip tik turėsiu pateikti pasiektus rezultatus. Gegužės mėnesį vyks speciali konferencija, skirta LMT finansuojamų studentų tyrimų rezultatams pristatyti – ten studentai, gavę paramą, pristatys savo atliktus tyrimus.

O kaip sužinojai apie LMT skelbiamus konkursus studentų mokslinėms veikloms finansuoti?
Apie tokią galimybę dar būdama bakalauro studijose sužinojau iš savo kursinio darbo vadovės. Ji ir pasiūlė teikti paraišką. Sako: „Gal norėtum, šalia bakalauro darbo rengimo, vykdyti ir tokius tyrimus, kad temos tarpusavyje sietųsi ir tiesiog būtų įdomu rašyti baigiamąjį darbą?“ Paskui iš to galbūt būtų galima parengti ir mokslinį straipsnį.

Sekantys Tavo tyrimų projektai taip pat buvo įgyvendinami bendradarbiaujant su ta pačia vadove?
Taip.

Na, o tyrimų tema, kurią tąkart pasirinkai – ar ji siejosi su Tavo kursinio ir būsimo bakalauro darbo tema?
Aš tuomet norėjau tyrinėti su neurogrįžtamuoju ryšiu susijusias temas, bet vadovė sakė, kad esu tam dar kiek per „maža“, kad tam reikia „užaugti“. Tada nusprendžiau, kaip kad mums siūlydavo per metodologijos paskaitas, pakartoti kitų tyrėjų atliktą tyrimą ir pasižiūrėti, ar rezultatai bus panašūs. Pasirinkau du tyrimus, kurie man atrodė įdomūs, ir nusprendžiau tirti, kaip išmanusis telefonas veikia dėmesį ir atmintį mokymosi metu. Kai pradėjau studijuoti magistrantūroje, vadovė pasiūlė, kad gal jau norėčiau dirbti su neurogrįžtamojo ryšio tema, ypač kai fakultete turime laboratoriją su reikiama įranga. Tai taip viskas ir užsisuko.

Ir iš to vėliau gimė mokslinė publikacija? Esi dalyvavusi VDU kasmet skelbiamame konkurse stipendijoms už mokslo ar meno pasiekimus gauti ir teikusi mokslinę publikaciją kaip savo mokslinės veiklos rezultatą. Ar ši publikacija susijusi su Tavo vykdytais ir LMT paramą gavusiais tyrimais?
Taip, iš dalies susijusi. Teikiant paraišką LMT paramai gauti galima pasižadėti tyrimų rezultatų pagrindu parengti publikaciją, bet nebūtinai. Mes su vadove nepasižadėjome, bet iš tų tyrimų vėliau visgi gimė straipsnis. Tyrimai siejosi su mano bakalauro darbo tema. Be to, magistro studijų metu viena iš metodologijos dalyko užduočių buvo pabandyti parengti mokslinį straipsnį savo bakalauro darbo pagrindu – tai viskas labai palankiai susidėliojo. Vieni iš tyrimų, kuriems buvau gavusi LMT paramą, buvo skirti skėtinei analizei atlikti, o dabar prie šių tyrimų prisijungė viena doktorantė. Siekiame jų pagrindu kartu parengti mokslinį straipsnį anglų kalba ir teikti jį į aukštesnio lygio mokslinį žurnalą. Taigi, nors teikdamos paraišką LMT straipsnio rengimo neprisižadėjome, tyrimų metu surinkta medžiaga tapo pagrindu būsimam moksliniam straipsniui. Be to, ta tema dar parengėme stendinį pranešimą ir dalyvavome tarptautinėje mokslinėje konferencijoje apie biogrįžtamąjį ryšį – tai dar ir tokia patirtis gavosi.

Puiki patirtis. Grįžtant prie LMT skelbiamo konkurso paraiškos – ar sudėtinga studentams ją užpildyti?
Na, čia gal nuo paties studento priklauso, kiek jam kas atrodys sudėtinga. Man tai neatrodė sudėtinga. Tiesiog logiškai pagrindi, ką ir kodėl ketini daryti. O jeigu jau domiesi tema, tarkim, kaip aš ja domėjausi rengdama kursinį, tai tada turi ir supratimą, apie ką bus tyrimai ir kodėl jie reikalingi. Telieka sugalvoti tyrimo planą, pagrįsti aktualumą ir naujumą. Dabar dar, lyg ir, supaprastino pačią paraišką. Tikrai nėra sunku ją parengti. Be to, paraiška rengiama bendradarbiaujant su vadovu – būtent vadovas ir pildo formą LMT elektroninėje sistemoje. Pačiam studentui gal kiek sunkiau būna paskutiniame semestre, kai reikia pateikti įgyvendinto tyrimo rezultatus.

O kaip dėl vykdytų tyrimų rezultatų pateikimo? Ar čia yra kas sudėtingo?
Labai supaprastintas tas pateikimas. Tiesiog reikia parengti atliktų tyrimų santrauką ir pristatyti juos konferencijoje. Tam pristatymui būna skirta 10 minučių, per kurias reikia papasakoti, kas buvo vykdoma, kokie rezultatai gauti ir kas iš viso to.

Jei atlikti tyrimai siejasi su būsimu bakalauro ar magistro darbu, tai čia dar ir vienu kartu – dviguba nauda?
Taip, viską galima daryti paraleliai, į tą pačią pusę. Ir dar stipendiją gauni – tai šitas šaunu yra.

Išties šaunu. Na, o dabar, kai jau turi nemažai patirties rengiant ir vykdant LMT finansuojamus studentų tyrimus semestro metu, ar yra kažkas, ką norėtum patarti studentams, kurie svarstytų galimybę teikti paraiškas tokiems konkursams? Kas, Tavo manymu, būtų svarbu jiems žinoti?
Studentai turėtų žinoti, kad atsiskaityti už vykdytus tyrimus ir pateikti jų rezultatus reikės šiek tiek anksčiau nei pristatyti bakalauro ar magistro darbą. Jei vykdomi tyrimai sutampa su baigiamojo darbo tema, reikia įsivertinti, ar pavyks suderinti tyrimo rezultatų ataskaitos pateikimą LMT ir baigiamojo darbo užbaigimą. Taip pat siūlyčiau gerai apgalvoti pačią tyrimo idėją – ji turi kažkuo išsiskirti, būti įdomi, kad turėtų šansų laimėti. Čia labai padeda vadovo patarimai. Ir svarbu žinoti, kad ne tik dėstytojas gali pasiūlyti dalyvauti – studentas taip pat gali kreiptis į dėstytoją ir pasiūlyti jam tapti tyrimo vadovu, ypač jei jau turi idėjų. Ir, aišku, reikia susipažinti su konkrečiais tų metų konkurso reikalavimais – jie kasmet gali šiek tiek keistis.

Kalbant apie reikalavimus – ar studentui reikia turėti kažkokį ankstesnį įdirbį, kad galėtų dalyvauti konkurse ir gauti LMT paramą savo tyrimams?
Man atrodo, kad vertinant paraiškas gal ir yra skiriami papildomi taškai, jei studentas turi publikacijų. Aš publikacijų neturėjau, bet kartu su vadove pasiūlėme tyrimų temas, kurios buvo aktualios ar mažiau tyrinėtos Lietuvoje. Pavyzdžiui, atlikau eksperimentą, o tai mažiau įprasta socialinių mokslų srityje. Tyrinėjau ryšį tarp išmaniųjų telefonų ir mokymosi – Lietuvoje toks ryšys dar nebuvo tyrinėtas. Tad laimėti finansavimą padėjo tyrimų aktualumas ir naujumas.

Einant prie pabaigos – kaip įvertintum savo patirtį? Ką Tau davė dalyvavimas LMT remiamuose studentų tyrimuose semestro metu?
Pirmiausia – akademinės bendruomenės pažinimas. Užsimezgė bendradarbiavimas su vadove, o kadangi ji dalyvauja konferencijose, tai pasikvietė ir mane kartu. Tai atvėrė naujas galimybes ir padėjo geriau suprasti, ko noriu toliau. Ir, aišku, tas piniginis aspektas – studentams jis svarbus. Anksčiau studijuodama dirbau, bet dabar išėjau iš darbo, ir tai man padeda išgyventi.

Na ir pabaigai – ko palinkėtum studentams, kurie svarsto dalyvauti LMT studentų tyrimų semestro ar vasaros praktikos konkursuose?
Man atrodo, kad tie, kurie nori ne tik baigti universitetą, bet ir išsinešti iš jo kažką daugiau, turėtų nebijoti pabandyti. Iš pradžių gal viskas atrodys sudėtinga, bet juk ir kursinį, bakalauro ar magistro darbus rašyti iš pradžių atrodo sunku. Čia kaip su batais – pirmą kartą juos sunku užsirišti, bet kai užsiriši, tada jau ir bėgi. Tai linkiu tiesiog įjungti smalsumą. Pagaliau – jeigu yra studentų, kurie dalyvauja ir gauna paramą savo tyrimams, tai… Jei jie gali, tai kodėl aš negalėčiau?

Ačiū Tau, Lela, už pokalbį. Ir sėkmės tolesniuose tyrinėjimuose!

Daugiau apie Lietuvos mokslo tarybos (LMT) kvietimus teikti paraiškas studentų moksliniams tyrimams semestrų metu ir studentų tyrimams vasaros metu finansuoti rasite čia ir čia.